درایو فرکانس متغیر یا VFD وسیله ای است که سرعت موتور القایی AC را مدیریت می کند. VFD ها زمانی استفاده می شوند که موتور ممکن است همیشه نیازی به کار با سرعت کامل نداشته باشد و می تواند به صرفه جویی در انرژی و افزایش کارایی این موتورها کمک کند.

بسیاری از VFD ها در بازار هستند، و دانستن اینکه کدام یک بهترین است، چالش برانگیز است. وقتی صحبت از انتخاب VFD به میان می آید، عوامل مختلفی باید در نظر گرفته شود. در زیر شش نکته وجود دارد که به شما کمک می کند بهترین درایو را برای موقعیت خود انتخاب کنید.

 

درایوهای فرکانس متغیر: بررسی اجمالی سریع

VFD ها در ارتباط با یک موتور برای کنترل سرعت موتور کار می کنند. VFD ها از ولتاژ و فرکانس برای مدیریت RPM موتور استفاده می کنند. آنها از یک مبدل و یک خازن برای تبدیل و مدیریت توان AC و DC استفاده می کنند، بنابراین RPM های موتور را تنظیم می کنند.

VFD ها مزایای زیادی در بسیاری از صنایع ارائه می دهند و آنها را به خریدی ارزشمند تبدیل می کنند. بسیاری از صنایع مانند تولید، کشاورزی و غیره از VFD ها استفاده می کنند. تنظیم موتور تضمین می‌کند که موتورها بیش از حد مورد نیاز کار نمی‌کنند، به مصرف انرژی کمک می‌کند و به کنترل فرآیند کمک می‌کند و به صنایع کمک می‌کند کارآمدتر کار کنند. درایو زیمنس همچنین می توانند طول عمر تجهیزات را افزایش دهند.

7918-02-SINAMICS-family-picture-icons-4-3-min

چگونه یک درایو مناسب را انتخاب می کنید؟

VFD می تواند مزایای زیادی برای تجهیزات، مصرف انرژی و تولید شما داشته باشد. با این حال، انتخاب درایو صحیح برای استفاده حداکثری از دستگاه شما ضروری است. در زیر برخی از مهم ترین عواملی که قبل از تصمیم گیری در مورد محصول باید در نظر گرفته شوند، آورده شده است.

 

1. محیط نصب

یکی از اولین مواردی که باید در نظر بگیرید، محیط محل کار است که درایو را در آن نصب خواهید کرد. اگر درایو اشتباهی را برای محیط خود انتخاب کنید، احتمالاً نمی‌توانید از مزایای آن به حداکثر برسانید. شما باید در نظر بگیرید که آیا قصد دارید از آن در داخل خانه یا خارج استفاده کنید.

برای یک محیط داخلی، سطوح رطوبت، دما و کیفیت هوا را در نظر بگیرید. اگر با مواد شیمیایی خشن یا در دمای بالا کار می کنید، باید VFD مناسب برای این محیط ها را بررسی کنید.

برای VFD در فضای باز، باید در نظر بگیرید که درایو در معرض چه عناصری قرار می گیرد و آیا در معرض نور مستقیم خورشید قرار می گیرد یا خیر.

 

2. جریان نامی موتور، ولتاژ و فرکانس

برای تطبیق یک درایو فرکانس متغیر با توان موتور کافی نیست. همچنین باید مشخصات و درجه بندی موتور، به ویژه جریان، ولتاژ و فرکانس را در نظر بگیرید. این عوامل به تعیین اینکه آیا درایو می تواند بارهای بالاتر و کمتری را تحمل کند یا خیر کمک می کند. با اطمینان از اینکه VFD و موتورهای شما به خوبی تطبیق داده شده اند، می توانید موتورهای خود را با حداکثر کارایی راه اندازی کنید.

برای اطمینان از عملکرد مناسب، باید اطمینان حاصل کنید که رتبه بندی VFD با قابلیت های منبع تغذیه زیمنس شما مطابقت دارد.

 

3. الزامات گشتاور

موتورهای مختلف نیاز به گشتاور اضافی خواهند داشت. برخی بر اساس اینکه در حال راه‌اندازی، کاهش سرعت یا کار با حداکثر ظرفیت هستند، نیازهای زیادی دارند. شما باید به دنبال VFD باشید که گشتاور را حداقل در حداکثر سرعت کار موتور فراهم کند.

 

4. نوع موتور

همه موتورها با تمام VFD به خوبی کار نمی کنند و برخی از موتورها ممکن است به یکی نیاز نداشته باشند. بیشتر موتورهای القایی با VFD کار می کنند.

VFD ها برای موتورهای سنکرون آهنربای دائم (PMSM) اجباری هستند، زیرا این موتورها نمی توانند به طور مستقل شروع به کار کنند. برخی از VFD ها با در نظر گرفتن PMSM طراحی شده اند و ویژگی های منحصر به فردی برای بهبود عملکرد خود دارند.

5. چرخه کار موتور

چرخه کار موتور خود را در نظر بگیرید. آیا یک سرعت دویدن دارد یا بین چرخه های کم و سنگین متفاوت است؟ برخی از VFD ها قادر به مدیریت بارهای سنگین برای مدت طولانی نیستند.

سایرین با چرخه های طولانی مدت نور کار نمی کنند. برخی از VFD ها برای موتورهایی طراحی شده اند که دوره های طولانی تری از کار سبک دارند یا بیکار هستند. مطمئن شوید که یک رتبه بندی توان انتخاب کنید که با چرخه کاری شما مطابقت داشته باشد.

 

6. تنظیم سرعت

بسته به نوع موتور شما، تنظیم سرعت ممکن است یک عامل باشد. باید در نظر بگیرید که آیا به درایوی نیاز دارید که بتواند سرعت ثابتی را حفظ کند یا اینکه تغییراتی مجاز است.

همچنین باید در نظر بگیرید که VFD های مختلف چگونه به تغییرات سرعت واکنش نشان می دهند. برخی با در نظر گرفتن تغییرات طراحی شده اند و می توانند بسیار کارآمدتر تنظیم کنند.

 

7. نوع برنامه

در نهایت، باید نوع برنامه را در نظر بگیرید. هر موتور و راه‌اندازی منحصربه‌فرد است و برخی از آنها الزامات خاصی دارند که VFD باید آنها را در نظر بگیرد. شما باید نوع باری که موتور شما تولید می کند را تعیین کنید. برای کسانی که مرتباً بارهای سنگین را اجرا می کنند، باید به VFD که قادر به تحمل کارهای سنگین است نگاه کنید.

محصولات درایو زیمنس

siemens drives طیف وسیعی از محصولات درایو فرکانس متغیر را ارائه می دهد تا به شما کمک کند پتانسیل موتورهای خود را به حداکثر برسانید. از این محصولات، اینورتر SIMOVERT MASTER DRIVE. SINAMICS G120. SINAMICS G110. SINAMICS G180. SINAMICS G130. SINAMICS G150 MICROMASTER 420. MICROMASTER 430 و… می باشد. زیمنس ویژگی های زیادی را برای طیف وسیعی از کاربردها ارائه می دهد.

درایو زیمنس سینامیکس V20 در خانواده درایو های Low voltage سینامیکس (SINAMICS) زیمنس، درایو های سری Standard Performance Drive قرار گرفته است. خانواده درایوهای سینامیکس زیمنس تشکیل شده از سه دسته بندی کلی درایو های Low voltage، درایو های Medium voltage و درایوهای DC، هر کدام از این گروه درایو ها بسته به کاربردی خاصی که می خواهیم از آن استفاده کنیم از مدل های مختلفی تشکیل شده است.

سخن پایانی

انتخاب VFD برای استفاده حداکثری از موتور شما بسیار مهم است. هنگامی که درایو فرکانس متغیر مناسب را انتخاب می کنید، می توانید کارایی را به حداکثر برسانید، در مصرف انرژی صرفه جویی کنید و در نهایت در زمان و هزینه صرفه جویی کنید.

نمایندگی زیمنس طیف گسترده ای از VFD ها را متناسب با نیازها و موقعیت های مختلف ارائه می دهد. حتماً محصولات ما را بررسی کنید تا ببینید چه چیزی برای شرایط منحصر به فرد شما داریم. لطفاً با تیم ما تماس بگیرید تا به شما در پیکربندی بهترین راه‌اندازی برای کسب‌ و کارتان کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + دوازده =